Lattelecom un LMT apvienošana zemākus tarifus nesola

Lattelecom un LMT apvienošana zemākus tarifus nesola

Saplūdinot Lattelecom un SIA Latvijas mobilais telefons (LMT), šo
uzņēmumu piedāvātie pakalpojumi, visticamāk, lētāki nekļūs, lai gan
iespējamais ietaupījums tiek lēsts no 39 līdz 47 miljoniem latu.

Puse sabiedrības netic, ka ieguvums, ko varētu dot šo telekomunikāciju milžu saplūšana, tiks izmantots, lai samazinātu pakalpojumu cenas. 45% pat uzskata, ka tas izraisīs cenu kāpumu visā nozarē.

Telekomunikāciju nozare ir viena no retajām Latvijā, kurā pakalpojumu cenas līdz šim ir samazinājušās un kurā konkurence spiež uzņēmumus piedāvāt patērētājiem arvien izdevīgākus nosacījumus.

Konkurencē krīt cenas

Pagājušā gada vidū LMT ieviesa jaunu tarifu plānu Brīvība, kas deva iespēju neierobežoti veikt balss zvanus uz visiem telekomunikāciju tīkliem Latvijā, un šis jaunievedums principiāli mainīja lietotāju paradumus. «Pārejot no minūšu tarifikācijas uz apjoma maksām, kas dažādiem pakalpojumu komplektiem ir atšķirīgas, atsevišķu tarifu salīdzināšana ir zaudējusi savu nozīmi. Tā kā pēdējā gada laikā klientiem tiek piedāvāta virkne jaunu, uz datu pārraidi balstītu pakalpojumu, tad kopējais mobilo telekomunikāciju patēriņa apjoms ir ievērojami pieaudzis,» NRA.lv atzīst LMT prezidents Juris Binde. Arī citi mobilo sakaru operatori konkurences ietekmē bija spiesti mainīt savu piedāvājumu. Neskatoties uz sūro konkurenci, LMT klientu skaits šā gada trešajā ceturksnī salīdzinājumā ar otro ceturksni pieaudzis gandrīz par 18 tūkstošiem, sasniedzot 1 087 162. Apgrozījums, salīdzinot ar otro ceturksni, palielinājies par 9% un trešajā ceturksnī pārsniedz 31 miljonu latu.

Savukārt Lattelecom pavasarī atsevišķām klientu grupām paaugstināja pakalpojumu cenas. Lattelecom sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Līga Bite gan uzsver, ka tika veikta neliela cenu korekcija, kuras amplitūda bija no pāris desmitu santīmu samazinājuma līdz pusotra lata pieaugumam, un pakalpojumu cenu izmaiņas klientiem tostarp bija saistītas ar MTG koncerna pieprasīto maksu par kanālu LNT un TV3 apraidi. Tāpat uzņēmums investējis ievērojamus līdzekļus, lai nodrošinātu klientiem stabilu un ātru internetu, savukārt iedzīvotājiem iespēju to lietot bez maksas 2500 wi-fi punktos visā Latvijā.

Lētāk nebūšot

To, vai pakalpojumu cenas varētu samazināties, ja Lattelecom un LMT tiktu apvienoti, nesola ne viens, ne otrs uzņēmums. «Lattelecom un LMT padomes ir aprēķinājušas ieguvumus, kas sastāda ap 39–47 miljoniem latu, kas varētu arī radīt iespēju samazināt pakalpojumu cenas. Vai šādu mērķi izdosies sasniegt, pašlaik atkarīgs no uzņēmumu īpašnieku tālākajiem lēmumiem,» teica L. Bite. Arī J. Binde bija līdzīgās domās: «Abstrakti spriest par to, kas var notikt kādā hipotētiskā gadījumā, nav īpaši racionāli, jo tirgus apstākļos pakalpojumu cenas ir atkarīgas no pieprasījuma un piedāvājuma, kā arī no konkurentu aktivitātēm, nevis no administratīvi organizatoriskām darbībām.»

Nepieciešamas investīcijas

Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija (LIKTA) tai pašā laikā ļoti piesardzīgi raugās uz sakaru operatoru savstarpējiem tarifu kariem, it īpaši, ja tajos varētu tikt izmantoti dempinga elementi, jo pakalpojumu tehnoloģiju progress ir iespējams tad, ja uzņēmumiem ir pietiekami līdzekļi investīcijām.

«Sabiedrībā tādējādi tiek uzturēta ilūzija, ka pakalpojumu cenas var mazināties nepārtraukti, līdz sasniegta nulle, un ka sakaru uzņēmuma spējas piedāvāt vēl pievilcīgāku tarifu ir galvenais tā darba efektivitātes apliecinājums. Asociāciju nopietni uztrauc iespēja, ka šādā cīņā, pirmkārt, draud pazemināties piedāvāto pakalpojumu tehniskā kvalitāte un, otrkārt, uzņēmumiem var pietrūkt līdzekļu ieguldījumiem infrastruktūras tālākā attīstībā un jaunu pakalpojumu ieviešanai. Nav iespējams mūžīgi piedāvāt, piemēram, arvien ātrāku interneta pieslēgumu par arvien zemāku cenu,» teic LIKTA prezidente, Dr. oec. Signe Bāliņa. Tiesa, arī viņa atzīst, ka līdz šim Latvijas telekomunikāciju nozare, attīstoties spraigas konkurences apstākļos, nodrošina pieejamus pakalpojumus, zemākās to cenas Eiropā, ātrāko internetu Eiropā un citus ieguvumus sabiedrībai.

***

Iespējamā ietekme uz pakalpojumu cenām

LMT un Lattelecom apvienošanās ietekme uz telekomunikāciju nozari kopumā, % no aptaujāto skaita

telekomunikāciju pakalpojumi kļūs dārgāki 45%

telekomunikāciju pakalpojumi kļūs lētāki 22%

pakalpojumu cenas tirgū nemainīsies 33%

LMT un Lattelecom pakalpojumus piedāvājot vienā komplektā, % no aptaujāto skaita

ievērojami neizdevīgākas klientiem 14%

izdevīgākas klientiem 47%

nekas nemainīsies 19%

neizdevīgākas klientiem 20%

Avots: GfK CR Baltic